sluiten

Loginbox

Vul in de volgende velden je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen.


  • Gebruikersnaam:
  • Wachtwoord:
  •  
  • Bij elk bezoek automatisch inloggen.
  •  
  • Onlinestatus verbergen.


  •  


airopomp defect?

airco stopt na ca 15 minuten

tjeerd 
Starter
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 8
Lid sinds: 09 / 2006
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 04.07.2010 - 15:03   -  
Beste Volvorijders,
Ik rijd een V70 uit 2001. De airco stopt na ca 15 minuten rijden, enigszins afhankelijk van de buitentemperatuur. Alle knoppen binnen en ook de ventilator functioneren gewoon. Het systeem is opnieuw gevuld en gecheckt op lekkage, dat is niet het geval.
Het uitlezen van de boardcomputer geeft een foutmelding op de binnentemperatuursensor. Kan dit het zijn? Ik denk persoonlijk van niet, ik weet dat deze sensor namelijk al heel lang kapot is en de airco gewoon werkte. De sensor zal ongetwijfeld niet meer exact de juiste temperatuur doorgeven, maar herkent wel koud en warm. Als je aan de temperatuurknoppen draait gaat de ventilator namelijk wel harder/zachter blazen. En bij hogere insteltemperatuur gaat wel de verwarming aan. Conclusie: de temperatuursensor werkt voldoende om aan de airco te vertellen dat het systeem moet koelen.
Ik ben er inmiddels achter dat de aircopomp stopt. Nu de vraag waarom deze stopt en wat er aan te doen is. Moet dan de hele pomp vervangen worden?
Op problemcar.nl staat een soortgelijk probleem beschreven en daar heeft iemand de pomp vast gezet met tie-raps. Is dat een optie? Of brandt dan de heleboel door?
Op de pomp staan de volgende gegevens:
Volvopartnr. 8708581
streepjescode P31101186

Iemand een idee? ......het wordt warm

groet
Guestuser
 
Avatar
Online
: airopomp defect?  -  : 04.07.2010 - 15:16   -  
Mogelijk afstelling luchtspleet.
Dit oplossen met tie-raps is nmm een noodoplossing, maar om een diagnose te stellen wel leuk.
GerbenBokma 
1st Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 38
Lid sinds: 01 / 2009
Privébericht MSN/WLM
Offline
: airopomp defect?  -  : 04.07.2010 - 17:36   -  
Beste Tjeerd,

Vorig jaar was dit mij ook zo, alleen dan was het zo dat de airco na een half uur er mee stopte. Heel goed te merken in Zuid Frankrijk. Paar minuten uit en daarna weer aan, dan de airco werkte hij weer een poosje.

Ik ben begonnen met de airco pomp, de spleet was bij mij 0,8 mm. Dus de gedachte was dat dit de oorzaak was.
De luchtspleet van electromagnetische koppeling op de aircopomp mag niet groter zijn 0,5 mm. Dit kun je eenvoudig controleren met een voelermaat. Die spleet is in te stellen, door de aanwezige vul-ringen te verwijderen.
Als de spleet te groot, dan kan de aircopomp ook uitvallen.
Beetje een toer bij een S80 om de koppeling er af te halen zonder de pomp uit te bouwen, maar met een zelfgemaakte poelietrekker is dit gelukt. Maar dit was niet de oplossing voor het probleem.

Vervolgens is het systeem opnieuw gevuld en gecontrolleerd. Moest wel wat bij, maar was ook niet de oorzaak.

De volgende verdachte is de sensor van de verdamper. De NTC weerstand in deze sensor wijzigde niet meer bij aan andere temperatuur. Het gevolg was dat de airco steeds bevroor. Dat kun je goed zien als je onder de motorkap de airco leidingen bekijkt, die zijn dan wit van de vorst.
Die sensor heb ik toen gerepareerd, je kunt ook een nieuwe kopen van 40 euro, maar het kan nog simpeler. Van de sensor heb ik de oude NTC eraf geknipt en nieuwe NTC er aan gesoldeerd. Beetje nagellak voor isolatie erop en klaar.

Ook heb ik bij mijn S80 van 1999, ongeveer vergelijkbaar denk ik, de interne temperatuur sensor schoongemaakt. Dit zit achter een klein roostertje en door stof functioneerde deze niet meer. Het kleine ventilatortje draait weer.

Sindsdien functioneert de airco weer helemaal perfect, ook bij lange ritten, en de binnentemperatuur klopt ook weer met de instelling.

Groet, Gerben
seaconsort 
Starter
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 4
Lid sinds: 11 / 2007
Privébericht
Verborgen
: airopomp defect?  -  : 04.07.2010 - 21:48   -  
@Tjeerd: Is het probleem bij jou al verholpen?

Ik heb namelijk met mij v70 uit 2000 (model 2001) precies hetzelfde probleem. Vorig jaar maakte de interne temperatuursensor / het fannetje nog een zoemend geluid. Ondertussen niet meer. Mijn vermoeden is ook dat het probleem hier door komt. Boven de 23 graden buitentemperatuur treed het probleem op en stopt de airco er mee. Na 10 minuten de ECC uit (ventilator naar stand 0) en dan weer aan dan doet hij het weer even.

Volgens mij is mijn fannetje van de binnentemperatuur sensor nu stuk. Ik heb geprobeerd hem een beetje schoon te maken door het kleine roostertje heen maar volgens mij draait hij nog niet.

Moet ik deze bij de dealer laten repareren? zal dit de oplossing zijn?

Alvast bedankt voor een reactie.

Groeten, Paul
Oceanracer 
Geartronic member
Avatar
m/v: mannelijk
van: geen selectie  Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 20667
Lid sinds: 07 / 2006
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 04.07.2010 - 21:51   -  
Ik houd het ook op de luchtspleet van de magneetkoppeling.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
seaconsort 
Starter
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 4
Lid sinds: 11 / 2007
Privébericht
Verborgen
: airopomp defect?  -  : 04.07.2010 - 22:01   -  
@Oceanracer: Mag ik vragen wat die magneetkoppeling precies doet en wat de luchtspleet is? Zelf heb ik er weinig verstand van maar omdat het probleem zich alleen voordoet boven de 23 graden verwacht ik zelf dat het eerder een temeratuursensor gerelateerd probleem is. Zou dat kunnen? Is het eenvoudig /duur om de luchtspleet aan te passen?

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr, Paul
Oceanracer 
Geartronic member
Avatar
m/v: mannelijk
van: geen selectie  Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 20667
Lid sinds: 07 / 2006
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 04.07.2010 - 22:27   -  
Ik had vorig jaar (ook in Zuid-Frankrijk trouwens) het probleem dat de airco bij een buitentemperatuur van 30 graden of hoger niet meer aansloeg. Wanneer de temperatuur onder de 30 graden kwam sloeg de compressor niet vanzelf weer aan. Maar wanneer de AC-knop even werd uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld, werd het weer heerlijk koel in de auto.

Vraag me niet naar de exacte werking van een magneetkoppeling, maar het idee van zo'n ding is dat wanneer deze wordt geactiveerd, de compressor word aangedreven. Bij de dealer kostte het mij vorig jaar augustus € 210,00 om de luchtspeet af te stellen.

Voor de volledigheid wil ik er nog wel even bij vermelden dat de airco ook niet meer de volledige vulling bevatte. Deze is gevacumeerd en opnieuw afgevuld. Tot nu toe draait de airco nog als een tierelier. Het afvullen zit bij die € 210,00 inbegrepen!

Gebruik anders de zoekfunctie op het forum maar op luchtspleet of magneetkoppeling. Dan heb je wel even wat leesvoer. Hier alvast een voorproefje: >>klik<<
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
edraket 
Top Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie  Haarlemmermeer
Leeftijd:
Berichten: 6173
Lid sinds: 03 / 2006
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 05.07.2010 - 08:56   -  
Citaat geschreven door GerbenBokma
Beste Tjeerd,

Vorig jaar was dit mij ook zo, alleen dan was het zo dat de airco na een half uur er mee stopte. Heel goed te merken in Zuid Frankrijk. Paar minuten uit en daarna weer aan, dan de airco werkte hij weer een poosje.

Ik ben begonnen met de airco pomp, de spleet was bij mij 0,8 mm. Dus de gedachte was dat dit de oorzaak was.
De luchtspleet van electromagnetische koppeling op de aircopomp mag niet groter zijn 0,5 mm. Dit kun je eenvoudig controleren met een voelermaat. Die spleet is in te stellen, door de aanwezige vul-ringen te verwijderen.
Als de spleet te groot, dan kan de aircopomp ook uitvallen.
Beetje een toer bij een S80 om de koppeling er af te halen zonder de pomp uit te bouwen, maar met een zelfgemaakte poelietrekker is dit gelukt. Maar dit was niet de oplossing voor het probleem.

Vervolgens is het systeem opnieuw gevuld en gecontrolleerd. Moest wel wat bij, maar was ook niet de oorzaak.

De volgende verdachte is de sensor van de verdamper. De NTC weerstand in deze sensor wijzigde niet meer bij aan andere temperatuur. Het gevolg was dat de airco steeds bevroor. Dat kun je goed zien als je onder de motorkap de airco leidingen bekijkt, die zijn dan wit van de vorst.
Die sensor heb ik toen gerepareerd, je kunt ook een nieuwe kopen van 40 euro, maar het kan nog simpeler. Van de sensor heb ik de oude NTC eraf geknipt en nieuwe NTC er aan gesoldeerd. Beetje nagellak voor isolatie erop en klaar.

Ook heb ik bij mijn S80 van 1999, ongeveer vergelijkbaar denk ik, de interne temperatuur sensor schoongemaakt. Dit zit achter een klein roostertje en door stof functioneerde deze niet meer. Het kleine ventilatortje draait weer.

Sindsdien functioneert de airco weer helemaal perfect, ook bij lange ritten, en de binnentemperatuur klopt ook weer met de instelling.

Groet, Gerben


Gerben,

Van elk type Volvo heb je die NTC vervangen, en waar zit die precies? Ik dacht altijd in het verdamperblok, maar daar kun je toch niet zomaar bij?
855 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70D5 MY2006 => V70D5 2008+855 2.5 20V.
piotrV70 
5th Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 1716
Lid sinds: 11 / 2008
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 05.07.2010 - 09:33   -  
Citaat geschreven door edraket
Citaat geschreven door GerbenBokma
Beste Tjeerd,

Vorig jaar was dit mij ook zo, alleen dan was het zo dat de airco na een half uur er mee stopte. Heel goed te merken in Zuid Frankrijk. Paar minuten uit en daarna weer aan, dan de airco werkte hij weer een poosje.

Ik ben begonnen met de airco pomp, de spleet was bij mij 0,8 mm. Dus de gedachte was dat dit de oorzaak was.
De luchtspleet van electromagnetische koppeling op de aircopomp mag niet groter zijn 0,5 mm. Dit kun je eenvoudig controleren met een voelermaat. Die spleet is in te stellen, door de aanwezige vul-ringen te verwijderen.
Als de spleet te groot, dan kan de aircopomp ook uitvallen.
Beetje een toer bij een S80 om de koppeling er af te halen zonder de pomp uit te bouwen, maar met een zelfgemaakte poelietrekker is dit gelukt. Maar dit was niet de oplossing voor het probleem.

Vervolgens is het systeem opnieuw gevuld en gecontrolleerd. Moest wel wat bij, maar was ook niet de oorzaak.

De volgende verdachte is de sensor van de verdamper. De NTC weerstand in deze sensor wijzigde niet meer bij aan andere temperatuur. Het gevolg was dat de airco steeds bevroor. Dat kun je goed zien als je onder de motorkap de airco leidingen bekijkt, die zijn dan wit van de vorst.
Die sensor heb ik toen gerepareerd, je kunt ook een nieuwe kopen van 40 euro, maar het kan nog simpeler. Van de sensor heb ik de oude NTC eraf geknipt en nieuwe NTC er aan gesoldeerd. Beetje nagellak voor isolatie erop en klaar.

Ook heb ik bij mijn S80 van 1999, ongeveer vergelijkbaar denk ik, de interne temperatuur sensor schoongemaakt. Dit zit achter een klein roostertje en door stof functioneerde deze niet meer. Het kleine ventilatortje draait weer.

Sindsdien functioneert de airco weer helemaal perfect, ook bij lange ritten, en de binnentemperatuur klopt ook weer met de instelling.

Groet, Gerben


Gerben,

Van elk type Volvo heb je die NTC vervangen, en waar zit die precies? Ik dacht altijd in het verdamperblok, maar daar kun je toch niet zomaar bij?


Volgens mij zit'ie voor het fannetje in je ecc-paneel. Heb ik ook al een keer vervangen. Ik blijf het een lomp systeem vinden. Misschien nog een keer een software-update laten doen. Voor de goede orde: mijn airco doet het te goed.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
[URL=http://www.spritmonitor.de/en/detail/524669.html] [img]http://images.spritmonitor.de/524669.png[/img] [/URL]
C30 1.6D Basis MY07
[URL=http://www.spritmonitor.de/en/detail/543233.html] [img]http://images.spritmonitor.de/543233.png[/img] [/URL]
tjeerd 
Starter
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 8
Lid sinds: 09 / 2006
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 06.07.2010 - 20:17   -  
dank voor alle reacties.
het ligt aan de magnetische koppeling. Ik heb nog even zitten prutsen met tieraps, maar door de ontzettend handige positie van de pomp zag ik dat niet verder zitten. Respect voor alle knutselaars met zelf gefabriceerd gereedschap. De koppeling is vandaag bij de dealer afgesteld, kosten 170 euries, maar het is nu weer heerlijk koel. Hopelijk hebben we nu ook een mooie lange zomer.
groeten
Oceanracer 
Geartronic member
Avatar
m/v: mannelijk
van: geen selectie  Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 20667
Lid sinds: 07 / 2006
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 06.07.2010 - 20:30   -  
Ach, je moet het maar zo zien: Het is goedkoper dat een lekke condensor. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Garfield 
2nd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie  Amersfoort
Leeftijd:
Berichten: 238
Lid sinds: 09 / 2007
Homepage Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 06.07.2010 - 22:56   -  
Tjeerd,

Gefeliciteerd met deze goedkope oplossing.
In mijn vorige V70 was zo'n beetje alles aan de airco kapot, kostenschatting: €1.800,-. (Dat heb ik toen maar even niet gedaan ;-) )
Groet,

Arvid
[size=9]____________________________________________
Zakelijk & Privé: Renault Mégane III Estate 1.5 DCI FAP EDC (2011)
Recreatief: BMW K100RS (1984)
[s]Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) ([URL=http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=37926]foto's[/URL])[/s]
[s]Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) ([URL=http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=17540]foto's[/URL])
[/s][/size]
GerbenBokma 
1st Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 38
Lid sinds: 01 / 2009
Privébericht MSN/WLM
Offline
: airopomp defect?  -  : 08.07.2010 - 23:45   -  
Beste Edraket,

Ik heb een S80 - 1999 en die temperatuur voeler zit bij in het verdamperblok, zeg maar zo'n 20 cm recht boven het gaspedaal. Kwart slag draaien en losmaken van een twee polige stekker. Bij mij is die ongeveer 9 cm lang, en op het einde zit de sensor. Die heb ik er afgeknipt en vervangen door een NTC die bij 20 graden Celsius een waarde heeft van 3,4k. Kost een paar euro bij de electronicawinkel. Is veel goedkoper dan een nieuwe sensor bij Volvo.

Groet, Gerben
degids 
3rd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 498
Lid sinds: 02 / 2008
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 09.07.2010 - 13:08   -  
Ik heb ook een probleem met m'n climate control. Bijna hetzelfde als hierboven beschreven, maar net iets anders.
Als ik snelweg rijd, dan blijft de airco het prima doen, echter, wanneer de snelheid te ver daalt voor een te lange tijd (een kwartier 70 km/u of minder rijden), dan stopt de airco er wel mee.
Als ik mijn ict logica er op los laat, dan denk ik dat te lage snelheid zorgt voor minder rijwind en dus minder koeling voor de airco onderdelen. Of heeft de temperatuur net zo goed z'n invloed op de magnetische koppeling?
[size=9][s]V70 T5 A5 MY2002 Mobility line[/s]
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001[/size]
Oceanracer 
Geartronic member
Avatar
m/v: mannelijk
van: geen selectie  Groningen
Leeftijd: 42
Berichten: 20667
Lid sinds: 07 / 2006
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 09.07.2010 - 13:33   -  
Bij lagere rijsnelheid loopt de temperatuur in de motorruimte bij deze buitentemperaturen al zeer snel op. Het controleren van de ruimte op de magneetkoppeling wordt veelal kosteloos uitgevoerd, dus daar ben je zo achter. Na verloop van jaren ben je gewoon een keertje aan de beurt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
degids 
3rd Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 498
Lid sinds: 02 / 2008
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 09.07.2010 - 13:41   -  
Okay, maar magneetkoppeling komt ook bij mij dus nog steeds in aanmerking als zijnde de meest voor de hand liggende oorzaak?

Ik hoop het wel, het lijkt mij de minst ingrijpende oorzaak, ook al zijn bovengenoemde bedragen niet misselijk.
[size=9][s]V70 T5 A5 MY2002 Mobility line[/s]
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001[/size]
seaconsort 
Starter
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 4
Lid sinds: 11 / 2007
Privébericht
Verborgen
: airopomp defect?  -  : 09.07.2010 - 17:26   -  
Heren, Bedankt voor jullie reacties. Ik heb afgelopen woensdag mijn magneetkoppeling laten aanpassen voor €165,- vandaag met deze temperatuur met zekerheid vastgesteld dat het probleem is verholpen :sunny:. Volgens mij koelt de airco nu ook beter maar dat kan ik niet met zekerheid vaststellen.

@degids: Ik had vorig jaar precies hetzelfde probleem als ik langzmer ging rijden en het was buiten meer dan 30 graden celsius stopte hij er mee. Ik verwachte dat het een temperatuursensor probleem was. Dit jaar was het veel erger geworden al bij +27 graden en rijwind maakte niet meer uit. Nu blijkt bij mij dat ook de magneetkoppeling opnieuw laten afstellen de oplossing is voor het probleem.
denkweb 
4th Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie  Arnhem
Leeftijd:
Berichten: 825
Lid sinds: 08 / 2007
Homepage Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 09.07.2010 - 17:40   -  
Witte rook uit de kachelopeningen: temperatuurvoeler/-gever defect. De pomp en/of het systeem raakt bevroren met risico op een vastlopende aircopomp en daarmee ook distributie (riem gaat slippen over de poulie) wat door de slippende riem in extreme gevallen ook brand kan veroorzaken onder de motorkap. Kortom, wees zuinig op je airco en zorg voor jaarlijks onderhoud! :)
[size=7]Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel[/size]
945i 
Geartronic member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie 
Leeftijd:
Berichten: 12952
Lid sinds: 10 / 2006
Privébericht
Verborgen
: airopomp defect?  -  : 09.07.2010 - 18:11   -  
Aircopomp..Distributie?
[size=8][fade]Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt[/fade][/size]
toppertje 
6th Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie  drente
Leeftijd:
Berichten: 3424
Lid sinds: 09 / 2006
Privébericht
Verborgen
: airopomp defect?  -  : 09.07.2010 - 20:42   -  
Citaat geschreven door 945i
Aircopomp..Distributie?


idd,de pomp wordt aangedreven door de multieriem
ipv distributieriem.
geen glans zonder wrijving
edraket 
Top Gear member
Avatar
m/v: geen opgave
van: geen selectie  Haarlemmermeer
Leeftijd:
Berichten: 6173
Lid sinds: 03 / 2006
Privébericht
Offline
: airopomp defect?  -  : 10.07.2010 - 16:06   -  
Ja, maar Daan heeft wel gelijk. Als de multiriem eraf loopt is het niet ondenkbaar dat deze tussen de distri slaat met alle gevolgen van dien. Bij de D5 is dat een groot probleem, en zijn al heel wat blokken gesneuveld daardoor. Er is ook een nieuwe spanner voor de multiriem "ontwikkeld" die niet meer stuk gaat.
855 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70D5 MY2006 => V70D5 2008+855 2.5 20V.
 





Geregistreerden in dit topic

Momenteel geen geregistreerde binnen dit gebied



Cookies van dit forum verwijderen  •  FAQ / Help  •  Teampagina  •  Colofon   |  Actueele lokale tijd: 01.10.2014 - 01:55